Què passarà amb els ERTO a partir de la reforma laboral?

S’introdueixen noves característiques i exempcions de cotització per a les empreses. A més, les persones treballadores continuaran vinculades a l’empresa, cobrant prestació d’atur.

Els Expedients de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) són una eina que permet mantenir la relació laboral entre l’empresa i els seus treballadors/es malgrat que temporalment s’hagi de suspendre o reduir l’activitat. Especialment, des de l’any 2020, davant les restriccions que s’han imposat com a mesures per controlar l’expansió de la COVID-19, algunes empreses han hagut de recórrer-hi davant l’aturada o disminució de la seva activitat.

Durant la durada de l’ERTO, la persona treballadora afectada té dret a rebre la prestació per atur i es considera com a període cotitzat.

Ara bé, la reforma laboral publicada el 30 de desembre de 2021 revisa la regulació dels ERTO i distingeix 3 tipus:

1.- ERTO ETOP (per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció)

L’empresa pot temporalment reduir la jornada laboral de persones treballadores o suspendre el contracte per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció que siguin de caràcter temporal. Amb la reforma s’escurcen terminis i tràmits en el procediment per facilitar la seva aplicació.

2.- ERTO PER FORÇA MAJOR TEMPORAL

S’afegeix com a força major l’impediment o les limitacions a l’activitat normalitzada per part de l’empresa a conseqüència de decisions de l’autoritat governativa, incloses aquelles orientades a la protecció de la salut pública.

3.- ERTO SEGONS EL NOU MECANISME RED

El Mecanisme RED el pot activar el Consell de Ministres puntualment en situacions de complexitat per a l’economia o per a un sector concret. Aquest sistema permetrà que les empreses sol·licitin aplicar un ERTO amb majors exoneracions en la cotització que els ERTO ETOP ordinaris.

Es distingeixen dues modalitats:

  • a) Cíclica. Quan s’apreciï una conjuntura macroeconòmica general que aconselli l’adopció d’instruments addicionals d’estabilització, amb una durada màxima d’un any.
  • b) Sectorial. Quan en un determinat sector o sectors d’activitat s’apreciïn canvis permanents que generin necessitats de requalificació i de processos de transició professional de les persones treballadores. La seva durada màxima inicial és d’1 any, amb la possibilitat de dues pròrrogues de sis mesos cadascuna.

👌🏼 Beneficis en la cotització a la Seguretat Social

Sempre que mantinguin l’ocupació durant 6 mesos després de l’ERTO, les empreses podran beneficiar-se de les següents exoneracions de les cotitzacions a la Seguretat Social:

  • ERTO ETOP: 20%
  • ERTO força major: 90%
  • ERTO Mecanisme RED – modalitat cíclica:
    • 60% els quatre primers mesos
    • 30% els quatre següents
    • 20% els quatre següents
  • ERTO Mecanisme RED – modalitat sectorial: 40%

🪙 Finançament de les accions formatives

Les empreses que desenvolupen accions formatives durant l’ERTO tenen dret a un increment de crèdit per a finançar-les, segons la seva mida:

  • a) D’1 a 9 persones treballadores: 425 euros per persona
  • b) De 10 a 49 persones treballadores treballadors: 400 euros per persona
  • c) De 50 persones o més: 320 euros per persona

ℹ️ Més informació i recursos:

  • Podeu consultar la informació al web del Govern estatal al següent enllaç i la presentació del Ministeri de Treball al següent enllaç.
  • També podeu accedir a la normativa publicada al BOE al següent enllaç.

Recordeu que per als ERTO, ETOP i ERTO Mecanisme RED, l’empresa haurà d’oferir accions formatives a les persones treballadores afectades.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: